Slide
TEATR
DRAMAT
PERFO

manifest
Manifest "Lesbijska Inspira" to wyraz gniewu i niezgody lesbijek* na wpisywanie ich w dominujący model tęczowości oparty na neoliberalizmie i skupiony na mainstreamie, wykluczanie wewnątrz społęczności LGBTQ+, marginalizowania i lekceważenie. Był reakcją na publikację debaty nieheteronormatywnych aktywistek LGBTQ+. w magazynie Replika nr 68. 

PERFO Weseli

2005 Seria skeczy Ze sztambucha Maryji Konopnickiej napisanych i wykonanych przez Agnieszkę Weseli Furję. To filkcyjny pamiętnik odzyskujący lesstorię słynnej ikony polskości, która 20 lat żyła w związku z Marią Dulębianką.

 

TEATR Przy drzwaich zamknietych ZBIORCZE
 
W 1947 roku odbyła się polska prapremiera jednoaktówki “Przy drzwiach zamkniętych" Jeana Paula Sartre'a z 1944 roku. To z tego tekstu pochodzą słynne słowa: „Piekło to są inni”. Zdanie pada w interakcji trójki postaci: Garcina - działacza społecznego i redaktora pacyfistycznej gazety, Stelli - pięknej kobiety, która poślubiła dla majątku przyjaciela swego ojca oraz Inez - niezamężnej urzędniczki pocztowej, lesbijki. Bohaterki i bohater trafiają do jednego pokoju z kanapami w hotelu_więzieniu i zmuszone_ny są_jest do przeanalizowania własnego życia. 

1972 Prapremiera polska sztuki Dawne czasy Harolda Pintera, angielskiego dramaturga. To jeden z trzech dramatów obok Zdrady, Lekkiego bólu, który rozgrywa się między trójką bohaterów. Małżeńskie status quo zostaje zachwiane przez osobę z zewnątrz. To zopoczyna się gra poliamoryczna.

TEATR Orlando

1994 "Orlando" Virginii Wolf - kultowa powieść kultowej autorki - w Polsce pojawił się z dużym opóźnieniem, oryginalnie opublikowana została w 1928 r., po polsku ukazała się w 1994 r. w tłumaczeniu Tomasza Biedronia - zapewne na fali sukcesu, pełnego przepychu filmu Sally Potter (1992) z Tildą Swinton.
Odmienne w twórczości Virginii Woolf dzieło to pełen humoru, melancholii, fantazji wyrafinowany artystyczny list miłosny Woolf do Vity Sackville-West.

TEATR psychozis

 

2002 Tekst Psychozy 4.48 (org. 4.48 Psychosis) Sarah Kane w tłumaczeniu Klaudyny Rozhin pojawiał się w Polsce dzięki spektaklowi Grzegorza Jarzyny w 2002, dwa lata po premierze na deskach Royal Court Theatre (2000). Premiera sztuki była pośmiertnym debiutem dramatu Kane na scenach światowych. „Psychoza” nazywana jest listem pożegnalnym Sarah Kane, która zaraz potem popełniła samobójstwo po latach zmagania się z psychozą maniakalno-depresyjną. Ten fakt biograficzny sprawia, że główną bohaterką sztuki możemy utożsamiać z autorką.

"Psychoza" opowiada o myślach i udrękach samobójczych, to autentyczna wizja eksplorująca miłość, śmiertelność i depresję w wyjątkowo wnikliwy sposób w świecie, w którym choroby psychiczne często są sentymentalne i sensacyjne.  

04.12.2022 Premiera O tym się nawet nie gwiżdże w reżyserii Karoliny Szczypek i wykonaniu TERAZ POLIŻ.„To działanie sceniczne oparte na elementach czytania scenicznego, performansu oraz instalacji, których głównym tematem jest odbiór kobiecego ciała w przestrzeni publicznej oraz przeprowadzenie herstorii lesbijki Zofii Sadowskiej.”

PERFORMENS JEZUS MARIA

05.06.2011 premiera projektu Jezus Maria grupy artystycznej TERAZ POLIŻ w ​Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Centralną postacią „żywej instalacji teatralnej, performance lub performansu albo po prostu działania” jest Maria Komornicka/Piotr Włast.

TEATR Lalki

22.03.2022 Premiera spektaklu Lalki w reżyserii i choreografii Dariusza Lewandowskiego. Tematem tego antymusicalu - jak nazywa go reżyser -  jest „współczesna Polka w Polsce i Polska w Polce. Jego "nieustający ruch, krzyk, energia, wyzwolenie, skowyt, siła" bezpośrednio odwołują się do Strajku kobiet. Sześć kobiet, dziewczyn, w których w ustach i ciałach rozbrzmiewa polska męska muzyka rockowa, zmagają się z narzuconymi rolami społecznymi, przemocą domową, rodziną, tradycją i konserwatyzm, wolnością i liberalizmem, własną siłą, emancypacją i buntem. Wśród wielu wątków jest też lesbijski motyw.

TRATR W MAYM DWORKU

9.12.2019 Telewizyjna realizacja dramatu Witkacego W małym dworku w reżyserii Jana Englerta. Witkacy zaprasza nas do domu i życia rodziny Nibków. To dziwny świat, w którym widmo matki Anastazji (Beata Ścibakówna) wraz rodziną i przyjaciółmi popija wiśniówkę i pali cygara. Anastazja umiera, ale powraca jako widmo, by ujawnić skrywane tajemnice.