literatura kaja malinowska

 

 01.01.2011 Opublikowanie zbioru opowiadań Imigracje Kai Malanowskiej. W opowieściach o odmiennościach, które autorka odnajduje w różnych częściach świata (Stany Zjednoczone, Turcja, Polska), spotykamy między innymi ekscentrycznego ojca, osamotnioną emigrantkę czy azjatycką drag queen - jej pierwowzorem w opowiadaniu ”Butterfly” jest Kim Lee.

Bohaterka przyznaje, że „drag queen, którą autorka opisuje, jest autentyczna, zaś opisywane wydarzenia – prawdziwe”. 

Autentyczność i prawdziwość zamieniają opowiadanie w zapośredniczone wyznanie intymne bohatera_ki, który_a zdaniem autorki „nie musi się bać, stać go na szczerość, szczerość rozdaje wszystkim, garściami. Opowie mi, czego tylko sobie zażyczę, odpowie na każde pytanie, a i tak go nie zrozumiem, nie poznam nigdy, bo on sam nie wie do końca, kim jest, wcale nie chce tego wiedzieć.”.

Dowiadujemy się jednak wiele o wizerunku artystycznym Butterfly, jej strojach, stosunku do widzów, zamiłowaniu do zakupów, , finansach, życiu osobistym – żonie i kochanku etc.

Wielobarwny Butterfly (poza sceną Max) - Azjata mieszkający w Polsce, osoba biseksualna (choć - jak sam twierdzi - to raczej etykietka) i drag queen - jest figurą odmienności sportretowaną przez narratorkę, która samą siebie postrzega jako obcą_inną wśród osób nieheteronormatywnych:

„Tu jednak byłam obca i goście w klubie ewidentnie zdawali sobie z tego sprawę. Na dodatek wyglądało na to, że jestem jedyną heteryczką i jedyną osobą bez pary. Siadłam, zapaliłam papierosa. Lesbijki przy stoliku obok przyglądały mi się uważnie. Widziałam, że mój aparat fotograficzny wzbudził niepokój, schowałam go więc za siebie. Ciekawe, ile tak wytrzymam, zastanawiałam się i właśnie postanowiłam, że ucieknę przed tymi natarczywymi, wrogimi spojrzeniami, od obcego tłumu, w którym czułam się tak straszliwie inna [...].”

Opowiadanie „Butterfly” jest zatem może bardziej historią znajomości dwojga ludzi, którzy postrzegani są jako obcy i_lub sami tak się czują. I nie dziwi, że ta relacja robi wrażenie obco-bliskiej, balansującej między fascynacją a dystansem. Wydaje się też próbą zrozumienia Innej_Innego, jednak z poczuciem, że tajemnicy Innej_Innego nie da się odkryć do końca.

Wydawnictwo Krytyka polityczna 

*********************



KONTEKSTY & LINKI

TEKST
https://queer.pl/artykul/202217/kim-lee-o-watkach-drag-queen-w-literaturze-polskiej
https://culture.pl/pl/tworca/kaja-malanowska
https://www.legimi.pl/ebook-imigracje-kaja-malanowska,b35974.html
https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl/imigracje-kaja-malanowska-42

FRAGMENT TEKSTU
https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl/imigracje-kaja-malanowska-42