TEATR LESBIJSKI W POLSCE cykl teatrologiczny Damski Tandem Twórczy
Slamowanie lestorii. Cokolwiek zdarzy się, kocham cię Przemysława Wojcieszka
Agnieszka Małkowska: Zacznę od Magdy. To niedoszła maturzystka, która uciekła z domu, z Rawicza, po tym jak w liceum przyłapano ją na czymś z koleżanką, ale musiało to być coś jednoznacznego, skoro – jak mówi – zrobiła się z tego afera. Do tego czasu ukrywała orientację seksualną, po skandalu odcięła się od rodziny, a zwłaszcza od ojca-wojskowego. Gdy ten niespodziewanie pojawia się w smażalni i zachęca córkę do powrotu do domu, dziewczyna odmawia. Na pewno nie chce żyć tak, jak jej rodzice. Ale nie za bardzo wie, co zamierza robić w życiu. Pod wpływem Sławka, kolegi z pracy, myśli o aktorstwie, pod wpływem Sugar – o pisarstwie.
Monika Rak: Sugar Kowalczyk to druga bohaterka dramatu. Slamowa poetka, zbuntowana, niesubordynowana i niezależna dziewczyna. Mieszka z matką i bratem, ojca właściwie nie zna – zniknął z jej życia, gdy była dzieckiem. Historia jej zmagania się z orientacją seksualną pozbawiona jest właściwie faktów. Wiemy jedno: zrezygnowała ze szkoły z tego samego powodu co Magda. Jednak nie to jest najważniejsze w jej opowieści. Przede wszystkim poznajemy jej refleksje i przeżycia. Sugar zwierza się ze swoich uczuć, z implantowanego lęku przed innością, z poczucia winy i grzechu.
CZYTAJ WIĘCEJ
Slamowanie lestorii.Cokolwiek zdarzy się, kocham cię Przemysława Wojcieszka. TR Warszawa
*****************
Październik 1997 Publikacja tekstu Joanny Mizielińskiej Lesbianizm – pomiędzy świadomością a jej brakiem w pierwszym numerze czasopisma FURIA PIERWSZA. Jak pisze autorka to „próba opisu zderzenia mojego teoretycznego obrazu lesbianizmu z rzeczywistością, czyli życiem lesbijek w Polsce w latach dziewięćdziesiątych”. Perspektywa badaczki, zbudowana na słynnym tekście Adrianne Rich ”Przymusowa heteroseksualność a egzystencja lesbijska” mierzy się z opowieściami kobiet nieheteronomatywnych wychowanych w PRL-u.
25.09.2015 Publikacja pracy analitycznej Lesbijki seryjne morderczynie Katarzyny Paluch. Autorka wyodrębniła wśród kobiecych seryjnych zabójczyń te nieheteronormatywne. Podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czym różni się morderca o skłonnościach homoseksualnych od mordercy heteroseksualnego?
Sylwia Kaźmierczak. Oponenci uważali, że albo będzie to antologia porno, trochę żałuję, że tak się nie stało, albo propaganda homoseksualnego lobby. Oczywiście od razu założono, że prace mogą przesyłać wyłącznie lesbijki. Pewnie dlatego, że hasło „lesby robią komiks” jest chwytliwe i porywa tłumy. Kolejna nadinterpretacja, jak już wspomniałam, komiksy mógł zgłosić każdy, a poza tym interesuje mnie jedynie to, co twórcy mają do pokazania. Oczywiście od razu mnie i stronie, którą prowadzę przypięto odpowiednią łatkę, bo przecież tak jest łatwiej. Ocena materiału i finalnego produktu nastąpiła na długo przed jego wydaniem.
TEATR LESBIJSKI W POLSCE cykl teatrologiczny Damski Tandem Twórczy
ORLANDO. Pułapka? SEN. Pamiętniki intymne. Nie przyszłyśmy siebie przekraczać.
Tekst jest zapisem scenariusza, którOy powstał na podstawie prezentacji przygotowanej na konferencję "Obscena" 24 maja 2011 roku w Instytucie Teatralnym w Warszawie.
"ORLANDO. Pułapka? SEN. Pamiętnik intymny"to performatywny dialog między członkiniami zespołu w obecności widzów_ek, Ilustrowany zdjęciami Leszka Szymańca, Patrycji Mic i Kamila Musiejczuka, Andrzeja Majosa poświęcony pracy nad projektem teatralnym "ORLANDO. Pułapka? SEN".
W 2005 powstało LESteśmy – jak się wydaje – pierwsze kalendarium gromadzące wiedzę o aktywnościach kobiet nieheteronormatywnych w Polsce w latach 1841-2005. Jego autorką jest Anna Górska. Ten spis wydarzeń społeczno-kulturalnych powstał w ramach Porozumienia Lesbijek LBT, organizacji, która skupiła się na walce z krzyżową dyskryminacja kobiet nieheteronormatywnych.
26.01.2023 Odbyła się dyskusja Wokół rzeczy osobistych. O płci,orientacji i przekonaniach w czasie Holokaustu. Rozmowa z Karoliną Sulej i Joanną Ostrowską, autorkami książek poświęconych losom kobiet i osób nieheteronormatywnych w obozach koncentracyjnych i Larysą Michalską o sposobach prezentacji ich problemów w programach edukacji o Holokauście.
2010 Publikacja w czasopiśmie Dialog. Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej nr 10 (647) tekstu Magdy Szczęśniak Domowe dramaty lesbijek. Autorka analizuje trzy lesbijskie dramaty: "Powiatowe związki partnerskie" Agnieszki Łuczak, "Moje życie królicze" Izabeli Filipiak (Morskiej) oraz "Pogadywanie wokół sprawy orgazmu wielkokrotnego" Ingi Iwasiów.
16.10.2022 Odbył się panel dyskusyjny Cały ten queer, czyli inna opowieść o kulturze w ramach Igrzysk Wolności 2022 w Łodzi. Rozmowę z udziałem Joanny Ostrowskiej, Karola Radziszewskiego, Błażeja Warkockiego prowadziła Marta Zdanowska. „Przedwojenny tancerz Sylwin Rubinstein wraz z siostrą bliźniaczką tworzył duet Dolores&Imperio. W czasie wojny ukrywał się na Podkarpaciu u polskiej rodziny, współpracował z Armią Krajową i zdarzało mu się strzelać w sukni i pełnym makijażu do Niemców na ulicach Krosna. Przeżył i występował w dragu w Hamburgu. To byłaby wspaniała campowa scena w historycznym filmie, ale nikt go jeszcze nie nakręcił”.
22.04.2021 Premiera książki Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej Joanny Ostrowskiej. >Nieliczni Niemcy, którzy wykorzystywali seksualnie i dręczyli innych więźniów w nazistowskich jednostkach penitencjarnych – tak określano w Polsce mężczyzn skazanych w latach 1933–1945 na mocy paragrafu 175 piętnującego relacje homoseksualne.
„Oni” byli obcy; byli drapieżcami i było ich bardzo niewielu. Z tych trzech powodów nie zajmowano się ich historią, nie upamiętniano i nie traktowano jako ofiar nazistowskiego systemu. Ocaleńców przemilczano. W Polsce „takich” ludzi miało nie być.