Slide
WYWIADY
TEKSTY KRYTYCZNE
PODCASTY

analiza sobel

SISTRUM rozmawia o L*KULTURZE
 Chciałam zrobić artystyczny coming out.
Rozmowa z Karoliną Sobel

Agnieszka Małgowska: Lezby to część większego projektu Jeśli jesteś ok, ja też jestem ok. (If you are ok, I am ok). Skąd pomysł na taką wystawę?

Karolina Sobel: Zbliżałam się do dyplomu, który jest postrzegany jako pierwsza najważniejsza praca artystyczna. Z nią wychodzi się w świat. Zdecydowałam, że przyjrzę się sytuacji osób LGBTQ+ w Polsce. To było po 10 latach, odkąd wyjechałam do Niemiec. Przez ten czas totalnie odcięłam się od Polski, przyjeżdzałam co pół roku do rodziców, ale nie interesowałam się tym, co dzieje się w kraju. 

analiza migda 

SISTRUM rozmawia o L*KULTURZE
Jestem psychofanką minimalizmu. Rozmowa z Alicją Migdą AIMO. Rozmowa z Alicją Migdą AIMO



W wywiadach mówię o swojej orientacji, nie mam z tym problemu. Orientacja seksualna jest jedną z właściwości, która mnie definiuje, tak jak definiuje mnie to, że jestem kobietą. Moją nieheteroseksualność trudno też ukryć, teksty mnie zdradzają. [śmiech]. Jestem lesbijką, ale nie chcę, by moja muzyka była postrzegana przez ten fakt, nie chcę też opierać na tym kariery. Tak mi zasugerowała niedawno jakaś menagerka. Moja muzyka jest ważniejsza, choć przyznam, że przykre jest, że w polskiej branży muzycznej nie ma wyautowanych lesbijek. A siedząc od lat w tej branży wiem, że jest ich niemało. Znane wokalistki milczą w tej sprawie i zastanawiam się, dlaczego tak jest. Gdyby udało mi się zaistnieć w mainstreamie, nigdy nie będę ukrywać, że jestem lesbijką

analiza czarne szmaty  

TEATR LESBIJSKI W POLSCE cykl teatrologiczny Damski Tandem Twórczy

Razem znaczymy więcej niż każda osobno. Rozmowa z kolektywem CZARNE SZMATY: Martą Jalowską, Karoliną Maciejaszek, Magdą StaroszczykRozmowa z kolektywem CZARNE SZMATY: Martą Jalowską, Karoliną Maciejaszek, Magdą Staroszczyk
Rozmowa z kolektywem CZARNE SZMATY: Martą Jalowską, Karoliną Maciejaszek, Magdą Staroszczyk

Agnieszka Małgowska: 9 czerwca 2018, gdy w Warszawie maszerował tłum w Paradzie Równości, Wy wyraziłyście solidarność z tęczową społecznością performatywnie. Pod Palmą na rondzie gen. Charles’a de Gaulle’a wbiłyście tabliczkę z napisem Lesbos, rozstawiłyście leżaki i zadziwiłyście - zdaje się - całą Polskę. Skąd pomysł na taki performens?

Karolina Maciejaszek: Nasze pomysły rodzą się z prostych impulsów. Tym razem to ja miałam ogromną ochotę zrobić coś z okazji Parady Równości, z którą się identyfikuję. Rzuciłam hasło, żeby wbić pod Palmą tabliczkę z napisem Lesbos. Marta Jalowska: Ale pomysł, żeby wbić tę tabliczkę pod Palmą miałyśmy już wcześniej. Palma była naszym fetyszem od dłuższego czasu. Chciałyśmy jej użyć na różne sposoby.


tl w polsce iwasiow kopia 768x556

 

TEATR LESBIJSKI W POLSCE cykl teatrologiczny Damski Tandem Twórczy
Sen. Królestwo kobiet*. Rozmowa o dramacie Ingi Iwasiów.
Pogadywanie wokół sprawy orgazmu wielokrotnego    
Nie szukamy, moja droga, arcydzieła, raczej dzieła popularnego,
bo takie wpływa na ogólnokulturo
wy idiom

Inga Iwasiów Pogadywanie wokół sprawy orgazmu wielokrotnego


Agnieszka Małgowska: Sztuka Ingi Iwasiów powstała w 2002 roku i należy do grupy niepublikowanych dramatów o lesbijskiej* tematyce, choć od jej napisania minęło już 20 lat. Wielka szkoda, bo to interesujący tekst.

Monika Rak: Dramat wzbudza zainteresowanie już samym tytułem Pogadywanie wokół sprawy orgazmu wielokrotnego. Lubię ten tytuł. Jest relaksujący i frapujący. [śmiech] Oczywiście przyciąga jego erotyzm, ale bardziej interesujące wydaje się słowo pogadywanie. Jest w nim luz i swobodnie płynący czas, tak leniwie, jakby nie obchodziło go, co dzieje się na zewnątrz…