film gustave courbet

 

15.01.1979 Premiera filmu Bilet powrotny w reżyserii Ewy i Czesława Petelskich. Obraz powstał na podstawie opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego „I będzie miała dom”. W tej dramatycznej historii Antoniny, kobiety z polskiej wsi (Anna Seniuk), która z życiowej konieczności wychodzi za mąż za Pierre'a, farmera z Kanady (Leszek Herdegen), pojawia się mikrowątek lesbijski za sprawą słynnego obrazu „Śpiące” Gustave’a Courbeta (1866).

Tandetna kopia obrazu wisi nad łóżkiem „pana domu” i symbolizuje jego pornograficzne obsesje, w których kobiety bez względu na orientację traktowane są jak obiekty seksualne. Dla Antoniny, polskiej katoliczki, obraz Gustave'a Courbeta, przedstawiający dwie nagie przytulające się kobiety jest dowodem deprawacji męża, dlatego zdejmuje „Śpiące” ze ściany, a na ich miejscu wiesza portret świętego Szczepana.

Dzieło francuskiego malarza - symbolicznie - ląduje na strychu, gdzie kończy też sama bohaterka. Antonina bowiem zostanie tu przez męża powieszona za ręce jak kapłon. Za karę.

Ten wydawałoby się marginalny wątek lesbijski, wprowadzony przez jeden artefakt, jest papierkiem lakmusowym ujawniającym stosunek bohaterów do seksualności. Nie jest zaskoczeniem, że ten okazał się mizoginiczny i bigoteryjny.

                                                                                                              **********

ODNOŚNIKI L*AW
AUDIO
L*AWendowe Lektury. LAURA OSIŃSKA_ 3 wiersze z tomiku Zmyśl Zmysł. Gustave Courbeta Śpiące 1866

KONTEKSTY & LINKI
TEKST
Bilet powrotny. FilmPolski (opis)
Widok z paryskiego okna 

WIDEO 
Bilet powrotny (cały film)