17.04.2015  premiera filmu Jak całkowicie zniknąć w reżyserii Przemysława Wojcieszka, który pokazuje jedną noc w Berlinie Polki (Agnieszka Podsiadlik) i Niemki (Pheline Roggan).

Obraz Wojcieszka to eksperyment, rodzaj filmowego zapisu performensu, który montowano na planie. Jego podstawą był zarys scenariusza-pomysłu, realizowany w większości techniką improwizacji. Fabuła ustępuje tu miejsca zapisowi chwili i osobistym notatkom, a podstawą jest rytm, który porządkuje obrazy, sytuacje, emocje. 

FILM 1670

13.12.2023 Premiera serialu mockumentalnego (prześmiewczy paradokument) serial 1670 osadzonego w Polsce sarmackiej. Bohaterami są szlachcic Jan Paweł (Bartłomiej Topa) z Adamczychy, jego rodzina, chłopi pańszczyźniani i sąsiedzi. Perypetie zadufanego w sobie, groteskowego Jana Pawła nadają tor krytyce klasowej oraz politycznej dzieła. A w tle głównej historii skrywa się wyrafinowana i gorąca opowieść lesbijska.

17.01.2003 r. Premiera autotelicznej komedii Polisz kicz projekt w reżyserii Mariusza Pujszo, którego bohaterami są dwaj twórcy-amatorzy: reżyser Mariusz (Mariusza Pujszo) i główny aktor Michał (Michał Anioł). „Mariusz wyrzucony właśnie z pracy w wypożyczalni kaset wideo, i Michał, zwolniony warunkowo z zakładu karnego, postanowili wziąć udział w konkursie kina niezależnego"(FilmPolski.pl) W eklektycznej produkcji jest miejsce na wiele gatunków, lesbijkom przypada horror i erotyk. 

FILM 07 ZGO SI

W latach 1976 -1989 w peerelowskim, niezwykle popularnym, serialu kryminalnym 07 zgłoś się w reżyserii Krzysztofa Szmagiera pojawiają się liczne kobiece postacie m.in.: policjantki, prokuratorki, matki, żony, córki, naukowczyni, przedsiębiorczyni, kobiety z przestępczego światka, kobiety wyzwolonej seksualnie, a także lesbijki w odcinku pt. Złocisty Różnorodność wzorców kobiecych, choć robi wrażenie progresywności, nie idzie w parze z profilowaniem wizerunków. W serialu dominuje bowiem perspektywa seksistowska i mizoginiczna, promująca konserwatywne modele „kobiecości”, które mają być równowagą dla wzorców patologicznych lęgnących się na marginesie socjalistycznego społeczeństwa.

FILM Nadmiar

W 1995 roku powstał film Nadmiar życia. Maria Komornicka w reżyserii Aleksandry Czerneckiej i Dariusza Pawelca. To trzydziestominutowy dokument z fabularyzowanymi fragmentami. Portret bohaterki Marii Komarnickiej/Piotra Własta, w którego_ą wcielił_a się Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, tworzą same kobiety: historyczka literatury Maria Podraza-Kwiatkowska, potomkini rodziny pisarki_rza - Maria Dernałowicz oraz narratorka opowieści - Beata Fudalej.

FILM ostatni li

01.11.1973 Premiera filmu krótkometrażowego Ostatni liść w reżyserii Barbary Sass. która napisała też scenariusz. Filmowa adaptacja opowiadania O'Henrego o tym samym tytule. to melancholijna poetycka nowela o relacji między dwiema kobietami: starszą Zofią (Maja Komorowska) i młodszą – Janiną (Jadwiga Jankowska-Cieślak), której poważna, grożąca śmiercią, choroba stanowi dramaturgiczne i emocjonalne sedno opowieści. Jej metaforycznym znakiem są spadające za oknem liście.

FILM Piggate

29 marca 1994 premiera serialu, który jest rozbudowaną wersją komedii science-fiction Świnka_ Piggate w reżyserii Krzysztofa Magowskiego według scenariusza Marcina Wolskiego. Serial_film jest wykwitem estetyki i filozofii lat 90-tych oraz fantazją na temat kapitalizmu, który zawitał w Polsce po politycznej transformacji, a którego symbolem była Ameryka – miejsce akcji "Piggate". Widzimy zatem taki obrazek: Pepsi, Royal Ham (fikcyjny koncern produkujący wędliny), 7UP, pole golfowe, telefon w kształcie puszki Coca-Coli, Marlboro, walizka dolarów, szyld „Be Careful AIDS”, sony, pościg helikopterem, Fuji. 

FILM Obce ciaa

05.12.2014 Premiera filmu Obce ciało według scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, który moralizuje o kondycji współczesnego świata, skupiając się na kobietach. Rysuje karykaturalne postacie kobiet: zakonną świętą Katarzynę (Agata Buzek) i korporacyjną harpię Kris ( Agnieszka Grochowska). W zbiorze dewiacji prócz sadomasochizmu są też lesbijskie skłonności traktowane instrumentalnie. Jednak w mizoginicznym religijnie zideologizowanym świecie Zanussiego zdarza się przebłysk ludzkich odruchów - zdarza się między kobietami.

FILM KO TROJASKI

26.12.2008 W komedii Ile waży koń trojański? w reżyserii i według scenariusza Juliusza Machulskiego pojawia się śladowy lesbijski wątek, choć to  film o wszechogarniającej miłości Zosi (Ilona Ostrowska) do Kuby (Maciej Marczewski). Bycie lesbijką to żartobliwie proponowana opcja wolności, która wyzwala od skomplikowanych, często nieudanych relacji heteroseksualnych.

FILM LUBIE NIETOPERZE

14.07.1986 Premiera filmu „Lubię nietoperze” w reżyserii Grzegorza Warchoła. To jeden z niewielu wampirycznych obrazów w polskiej kinematografii. Znaczna ich część głównymi postaciami czyni kobiety, które dzięki swojej wampirycznej naturze wyrywają się z patriarchalnego porządku – nabierają mocy i sprawności. Bohaterka filmu „Lubię nietoperze” Iza (Katarzyna Walter) pragnie wyleczyć się ze swej „przypadłości”, która jest dziedziczna. W dzień poszukuje „normalności” w związku z psychiatrą Rudolfem Jungiem, by przez miłość przezwyciężyć „złą krew”. Jednak nocą bierze ona górę i Iza jawi się jako wyuzdana, prowokacyjna dziwka i morderczyni mężczyzn.