17.04.2015 premiera filmu Jak całkowicie zniknąć w reżyserii Przemysława Wojcieszka, który pokazuje jedną noc w Berlinie Polki (Agnieszka Podsiadlik) i Niemki (Pheline Roggan).
Obraz Wojcieszka to eksperyment, rodzaj filmowego zapisu performensu, który montowano na planie. Jego podstawą był zarys scenariusza-pomysłu, realizowany w większości techniką improwizacji. Fabuła ustępuje tu miejsca zapisowi chwili i osobistym notatkom, a podstawą jest rytm, który porządkuje obrazy, sytuacje, emocje.
13.12.2023 Premiera serialu mockumentalnego (prześmiewczy paradokument) serial 1670 osadzonego w Polsce sarmackiej. Bohaterami są szlachcic Jan Paweł (Bartłomiej Topa) z Adamczychy, jego rodzina, chłopi pańszczyźniani i sąsiedzi. Perypetie zadufanego w sobie, groteskowego Jana Pawła nadają tor krytyce klasowej oraz politycznej dzieła. A w tle głównej historii skrywa się wyrafinowana i gorąca opowieść lesbijska.
17.01.2003 r. Premiera autotelicznej komedii Polisz kicz projekt w reżyserii Mariusza Pujszo, którego bohaterami są dwaj twórcy-amatorzy: reżyser Mariusz (Mariusza Pujszo) i główny aktor Michał (Michał Anioł). „Mariusz wyrzucony właśnie z pracy w wypożyczalni kaset wideo, i Michał, zwolniony warunkowo z zakładu karnego, postanowili wziąć udział w konkursie kina niezależnego"(FilmPolski.pl) W eklektycznej produkcji jest miejsce na wiele gatunków, lesbijkom przypada horror i erotyk.
W latach 1976 -1989 w peerelowskim, niezwykle popularnym, serialu kryminalnym 07 zgłoś się w reżyserii Krzysztofa Szmagiera pojawiają się liczne kobiece postacie m.in.: policjantki, prokuratorki, matki, żony, córki, naukowczyni, przedsiębiorczyni, kobiety z przestępczego światka, kobiety wyzwolonej seksualnie, a także lesbijki w odcinku pt. Złocisty . Różnorodność wzorców kobiecych, choć robi wrażenie progresywności, nie idzie w parze z profilowaniem wizerunków. W serialu dominuje bowiem perspektywa seksistowska i mizoginiczna, promująca konserwatywne modele „kobiecości”, które mają być równowagą dla wzorców patologicznych lęgnących się na marginesie socjalistycznego społeczeństwa.
W 1995 roku powstał film Nadmiar życia. Maria Komornicka w reżyserii Aleksandry Czerneckiej i Dariusza Pawelca. To trzydziestominutowy dokument z fabularyzowanymi fragmentami. Portret bohaterki Marii Komarnickiej/Piotra Własta, w którego_ą wcielił_a się Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, tworzą same kobiety: historyczka literatury Maria Podraza-Kwiatkowska, potomkini rodziny pisarki_rza - Maria Dernałowicz oraz narratorka opowieści - Beata Fudalej.
01.11.1973 Premiera filmu krótkometrażowego Ostatni liść w reżyserii Barbary Sass. która napisała też scenariusz. Filmowa adaptacja opowiadania O'Henrego o tym samym tytule. to melancholijna poetycka nowela o relacji między dwiema kobietami: starszą Zofią (Maja Komorowska) i młodszą – Janiną (Jadwiga Jankowska-Cieślak), której poważna, grożąca śmiercią, choroba stanowi dramaturgiczne i emocjonalne sedno opowieści. Jej metaforycznym znakiem są spadające za oknem liście.
29 marca 1994 premiera serialu, który jest rozbudowaną wersją komedii science-fiction Świnka_ Piggate w reżyserii Krzysztofa Magowskiego według scenariusza Marcina Wolskiego. Serial_film jest wykwitem estetyki i filozofii lat 90-tych oraz fantazją na temat kapitalizmu, który zawitał w Polsce po politycznej transformacji, a którego symbolem była Ameryka – miejsce akcji "Piggate". Widzimy zatem taki obrazek: Pepsi, Royal Ham (fikcyjny koncern produkujący wędliny), 7UP, pole golfowe, telefon w kształcie puszki Coca-Coli, Marlboro, walizka dolarów, szyld „Be Careful AIDS”, sony, pościg helikopterem, Fuji.
05.12.2014 Premiera filmu Obce ciało według scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, który moralizuje o kondycji współczesnego świata, skupiając się na kobietach. Rysuje karykaturalne postacie kobiet: zakonną świętą Katarzynę (Agata Buzek) i korporacyjną harpię Kris ( Agnieszka Grochowska). W zbiorze dewiacji prócz sadomasochizmu są też lesbijskie skłonności traktowane instrumentalnie. Jednak w mizoginicznym religijnie zideologizowanym świecie Zanussiego zdarza się przebłysk ludzkich odruchów - zdarza się między kobietami.
26.12.2008 W komedii Ile waży koń trojański? w reżyserii i według scenariusza Juliusza Machulskiego pojawia się śladowy lesbijski wątek, choć to film o wszechogarniającej miłości Zosi (Ilona Ostrowska) do Kuby (Maciej Marczewski). Bycie lesbijką to żartobliwie proponowana opcja wolności, która wyzwala od skomplikowanych, często nieudanych relacji heteroseksualnych.
14.07.1986 Premiera filmu „Lubię nietoperze” w reżyserii Grzegorza Warchoła. To jeden z niewielu wampirycznych obrazów w polskiej kinematografii. Znaczna ich część głównymi postaciami czyni kobiety, które dzięki swojej wampirycznej naturze wyrywają się z patriarchalnego porządku – nabierają mocy i sprawności. Bohaterka filmu „Lubię nietoperze” Iza (Katarzyna Walter) pragnie wyleczyć się ze swej „przypadłości”, która jest dziedziczna. W dzień poszukuje „normalności” w związku z psychiatrą Rudolfem Jungiem, by przez miłość przezwyciężyć „złą krew”. Jednak nocą bierze ona górę i Iza jawi się jako wyuzdana, prowokacyjna dziwka i morderczyni mężczyzn.
Strona 1 z 4
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następny artykuł
- koniec