FILM 1670

13.12.2023 Premiera serialu mockumentalnego (prześmiewczy paradokument) serial 1670 osadzonego w Polsce sarmackiej. Bohaterami są szlachcic Jan Paweł (Bartłomiej Topa) z Adamczychy, jego rodzina, chłopi pańszczyźniani i sąsiedzi. Perypetie zadufanego w sobie, groteskowego Jana Pawła nadają tor krytyce klasowej oraz politycznej dzieła. A w tle głównej historii skrywa się wyrafinowana i gorąca opowieść lesbijska.

Podczas pierwszego spotkania z Zofią (Katarzyna Herman), żoną Jana Pawła widzimy oddaną religii posępną matronę. Naturalnym odruchem jest wsadzenie jej do popkulturalnej szuflady, gdzie znajdują się podobne postacie kobiece - ponure, zimne, oddane zasadom, ciężkie do polubienia. Jednak “1670” oferuje widzowi coś więcej, niż prostą kalkę, dzięki spotkaniu żony kupca Rozalii (Marta Król) Zofia zyskuje swoją odrębną herstorię, tworząc pełnokrwistą postać. 

Romans Zofii i Rozalii dzieje się w dużej mierze na drugim planie serialu. Bohaterki przechodzą przez typowe etapy historii miłosnej, od spotkania, zauroczenia, wymiany listów miłosnych, przez potajemne schadzki, aż do bolesnego rozstania. Dzieje się to bez wiedzy innych postaci obecnych w serialowej Adamczysze. Jednak bohaterki nie są “zepchnięte” na ten drugi plan siłą - ich herstoria, dziejąca się dosłownie za plecami głównego bohatera, obrazuje nie tylko uniwersalne doświadczenie lesbijskie (niewidoczność, brak reprezentacji), ale również podkreśla ignorancję oraz ślepotę postaci męskich, takich jak Jan Paweł. Dla niego Zofia jest tym, kim wydaje się widzowi na początku serialu, nudną i ponurą matroną, Sceny miłosne między Zofią a Rozalią dzieją się tuż obok męża, który naiwnie uznaje dwie kobiety za przyjaciółki. Niezwykle emocjonalne rozstanie Zofii i Rozalii ukazane jest w tle rozmowy między Janem Pawłem a innymi szlachcicami, i kończy się jego pytaniem do zgromadzonych mężczyzn: “Co to jest ta łechtaczka?”.

Postać Zofii nie tylko podkreśla marginalizację kobiet w średnim wieku i lesbijek w życiu codziennym, ale również arogancję i ignorancję otaczających ją mężczyzn. Pomimo początkowego wpisywania jej w schemat posępnej i sztywnej lesbijki, jej postać łamie konwencje przedstawiania osób nieheteronormatywnych w mediach, ukazując osobę wielobarwną i pełnowymiarową oraz wprowadza krytykę społeczno-płciową.

Produkcja Netflix

AUTORSTWO: Cherry Vodka

 

************************

ODNOŚNIKI L*AW
...............................

KONTEKSTY & LINKI

TEKST
1670. FilmPolski.pl (opis) 
Serial „1670”, czyli polski duopol w sarmackim kontuszu Karoliny Felberg. OKO.pres (recenzja)