29 marca 1994 premiera serialu, który jest rozbudowaną wersją komedii science-fiction Świnka_ Piggate w reżyserii Krzysztofa Magowskiego według scenariusza Marcina Wolskiego. Serial_film jest wykwitem estetyki i filozofii lat 90-tych oraz fantazją na temat kapitalizmu, który zawitał w Polsce po politycznej transformacji, a którego symbolem była Ameryka – miejsce akcji "Piggate". Widzimy zatem taki obrazek: Pepsi, Royal Ham (fikcyjny koncern produkujący wędliny), 7UP, pole golfowe, telefon w kształcie puszki Coca-Coli, Marlboro, walizka dolarów, szyld „Be Careful AIDS”, sony, pościg helikopterem, Fuji.
W tych dekoracjach dzieje się piramidalnie absurdalna historia przeszczepu przysadki geniusza transplantologa Williama Holdinga (Tadeusz Huk) do mózgu świni, który staje się ofiarą męskiego wyścigu o zaszczyty, pieniądze i kobiety traktowane jako symbol prestiżu i obiekty seksualne. Ich zadaniem jest wyginanie się w łóżkach lub na scenie, taplanie się w wannach lub basenach, są luksusowym dodatkiem do mężczyzn. Warto zauważyć, że w filmie_serialu Magowskiego grają je aktorki w latach 80_tych i 90_tych postrzegane jako seksbomby.
W bezdusznym świecie to właśnie dwie seksbomby Lucy (Ewa Skibińska) i Dolores Mendoza (Katarzyna Figura) darzą się szczerą przyjaźnią. W przypadku Dolores widać coś wiecej. Patrzy na przyjaciółkę z zachwytem, zagląda jej w dekolt, mówi komplementy o urodzie. Czule dotyka dłoni. Lucy odwzajemnia dotyk, a gdy niespodziewanie Dolores zapada na raka mózgu, Lucy czuwa przy niej i jako żona Holdinga porusza niebo i ziemię, by uratować przyjaciółkę. Ale ostateczną decyzję - jako donator szpitala - podejmuje podstarzały kochanek Dolores, który ratuje nie ją, a jej "cudowne kobiece ciało". Mendoza zostaje uratowana dzięki przeszczepieniu mózgu eksperymentatora-sadysty Weisensteina i boskie ciało Dolores staje wulgarnym narzędziem drapieżnej seksualności. Pierwszą ofiarą jest młoda pielęgniarka – stereotypowy obiekt męskiego pożądania. Obleśny Weinsenstein w ciele Mendozy molestuje młodą kobietę, a my widzimy scenę przemocy erotycznej między kobietami. Czułość i emocjonalna więź Dolores i Lucy zmienia się w lesbijską macankę, podszytą agresją, seksizmem i transfobią.
Jednak w okrutnym i głupim świecie – ekstrakcie kapitalizmu i patriarchatu – udaje się przemycić wrażliwość, dzięki kobietom i świni, które mimo narzuconych im ról i stosowanej wobec nich przemocy, troszczą się o siebie. Choć wydaje się to niemożliwe komunikują się ze sobą. Lucy i Dolores dbają o siebie, natomiast młoda kobieta Anna Mantini (Danuta Kowalska) ratuje świnię, która ma ludzką świadomość profesora Holdinga. Dzięki uważności, empatii umie porozumieć się pozawerbalnie. I odmienia bieg rzeczy. W kampowej rzeczywistości "Piggate" troska kobiet i zwierząt rozpuszcza utrwalone normy, przekracza granice.
*************
ODNOŚNIK L*AW
KONTEKSTY I LINKI
WIDEO
Piggate, reż. Krzysztof Magowski (cały film)
TEKSTY
Piggate, reż. Krzysztof Magowski. Film Polski (opis)
Piggate. Złapane w sieci #182 Dawid Gryza (recenzja)