FILM ROMEO I
 

21.01.1933 Premiera komedii Romeo i Julcia w reżyserii Jana Nowiny-Przybylskiego. To jeden z przedwojennych filmów wykorzystujących zasadę qui pro quo, i jeden z kilku obrazów, w których Adolf Dymsza wciela się w kobiecą postać. Tym razem komik „zmienia się” w ekscentryczną Amerykankę.

Mary jest milionerką, która odwiedza w Polsce przyjaciół jej ojca, rodzinę Kozierkiewiczów, którzy planują ożenić syna Romana z panną zza oceanu. Jednocześnie muszą mierzyć się z zaskakującymi dla konserwatywnego otoczenia zachowaniami: bezpośredniością, bezceremonialnym traktowaniem mężczyzn i bezpruderyjnymi – jak na swoje czasy – strojami. Mary nosi nonszalancko szlafroczek i kostium kąpielowy.

Jednak ta swoboda nie służy – niestety – wizerunkowi niezależnej kobiety. Takie zachowanie ma skompromitować bohaterkę. Faktycznie bowiem Amerykanka to właściciel biura matrymonialnego „Romeo i Julcia” – Teofil Rączka, który podszywa się pod milionerkę, by udaremnić rodzicielskie plany wobec Romana, zakochanego w córce leśniczego Krysi. Teofil Rączka jako Amerykanka osiąga swój cel dając – podczas wielkiego przyjęcia wydanego przez Koziegłowiczów na jej część – popis „ekscentryczności” przypominający atak szaleństwa.

W komediowej konwencji postać Amerykanki, która mogła być przykładem wyzwolonej kobiety, zamienia się karykaturę bogaczki – dziwacznej i kapryśnej. A dla Adolfa Dymszy, takie postacie kobiece, to okazja by zrobić aktorskie show.

***************


ODNOŚNIK L*AW
TEKST
Dodek na froncie (1936)
Niedorajda (1937)
Sportowiec mimo woli (1940)

AUDIO & WIDEO
Wypatrzyć lesbijkę. Taniec odc.1 Walc m.in. Niedorajda

KONTEKSTY & LINKI
TEKST
Monika Zakrzewska Co się dzwisz? (artykuł)
Romeo i Julcia reż. Jan Nowiny-Przybylski (opis) 

WIDEO
Romeo i Julcia reż. Jan Nowiny-Przybylski (cały film) 
Adolf Dymsza jak ekscentryczna Amerykanka (fragment filmu)