Slide
PROZA
POEZJA
DRAMAT

literatura dabrowska

 

12.10.2021 Premiera książki Bibliotekara Lucyny Dąbrowskiej. „Tytułową bibliotekarą jest Marta, która stopniowo odkrywa, że w pozornie spokojnej pracy nic nie jest takie, jak być powinno. Seksizm, homofobia i nadużywanie władzy są tutaj na porządku dziennym, a pełna absurdalnych sytuacji rzeczywistość nikogo już nie dziwi”. 

litratura pamietniki

 

17.11. 2021 Premiera antologii „Pamiętniki osób LGBTQIA+. Mała antologia”. „[…] pierwsza z publikacji tekstów nadesłanych na konkurs zorganizowany w 2020 roku przez Pracownię Badań nad Historią i Tożsamościami LGBT+ w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego wspólnie z Fundacją im. Heinricha Bölla w Warszawie. Osiemnaście osobistych historii, opowiedzianych własnym głosem i na własnych zasadach. Nadesłane na konkurs autobiografie pozwalają zrozumieć, jak wygląda życie osób niehetero- i niecisnormatywnych w Polsce: dorastanie, życie rodzinne, miłości, kontakty z instytucjami publicznymi. 

literatuta antologia queer

 

25.01.2021. Premiera antologii „Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer” pod redakcją: Błażej Warkocki, Alessandro Amenta, Tomasz Kaliściak.

„W setce zebranych w niniejszym tomie tekstów polskich autorek i autorów – od Adama Mickiewicza, przez Jarosława Iwaszkiewicza czy Irenę Krzywicką, po Ingę Iwasiów i Jacka Dehnela – wyłania się ważna część polskiej literatury i społeczeństwa  od końca XVIII do początku XXI wieku. Fragmenty prozy, szkice eseistyczne czy poezja, nie są tu jedynie świadectwem różnorodnych zjawisk literackich, lecz przede wszystkim znakiem zmieniających się wzorów i norm społeczno-kulturowych”. [ze wstępu]

02.02.1864 Urodziła się Maria Rodziewiczówna we wsi Pieniuha na Grodzieńszczyźnie. Pisarka swoim wyglądem, typem relacji erotycznych i po prostu sposobem życia nie mieściła się w konwencji swojej epoki - w czasach ubezwłasnowolniających kobiety. Trudno było spodziewać się tego po autorce tradycyjnych powieści, niemalże patriotycznych “produkcyjniaków” przesyconych sentymentalizmem, religijnością i kultem przyrody ojczystej. A jednak Rodziewiczówna nie poddała się stereotypowi kobiecości drugiej połowy XIX wieku i wpisała się w tzw. męski wzorzec.