teatr Hole in the Trinity Furja

 

09.04.2012. Jedyny pokaz programu "Dzięki Bogu już piątek" kabaretu "Hole In the Trinity", który pokazał się w pierwszy dzień świąt wielkanocnych w warszawskim klubie. Twórczynie – Izabela Morska, Lilly-Marie Lamar, Agnieszka Weseli/Furja – świadomie wybrały tę prowokacyjną datę, bowiem w programie wszystko jest religijno-narodową prowokacją. 

W tym inteligentnym, przewrotnym i bezpardonowym scenariuszu zderzone zostały: "wielka polskość" i queerowa rzeczywistość. Scenariusz napisany został po angielsku – bezczelnie, bo jakże o Polsce w obcych językach. Poznajemy więc kraj nad Wisłą pokazywany w TV Trinity, która promuje najwspanialsze państwo na świecie – Polskę, "jej historię, jej wartość, jej wielkość", sławioną po angielsku.  A jej największym piewcą jest kardynał Stefan, kandydujący na Prezydenta i Papieża Polski. Kapłan pragnie wcielić w życie boży plan przeznaczony dla Ojczyzny, czyli poprowadzić inne narody do zbawienia i uratować Unię Europejską od niej samej. Ale plan Boga jest najwyższą tajemnicą Woli Bożej. Kapłanowi towarzyszy kot_ka Kitty – jego inspiracja, posiadająca dyplom z ekonomii teologicznej, najgodniejszej z nauk.

W tę narodową iluzję “wbija się” nielegalnie TV Pirate, która pokazuje codzienne życie polskich lesbijek w Londynie. Ewelina i Lidia wiodą spokojny żywot w legalnym związku, ale ich córka Virginia zmaga się ze swoją homoseksualnością. Po wielu próbach domorosłej autoterapii reparatywnej dochodzi do wniosku: “jedyną drogą dla mnie, żeby być hetero, jest powrót do Polski, profesja fryzjerki. I poślubienie hydraulika”.

A wszystko to jest prowokacją w sosie genderowo-queerowym - na przykład hydraulika i kardynała grają kobiety. W tym projekcie kabaretowym wszystko jest więc oburzające…

Tekst, reżyseria, wykonanie: Twórczynie – Izabela Morska, Lilly-Marie Lamar, Agnieszka Weseli/Furja

 **************

ODNOŚNIKI L*AW
TL. Hole in The Trinity. Dzięki Bogu już piątek., Teatr lesbijski w Polsce (analiza)
Zjawisko lesbijka*. Barbie Girls. Kabaret popularny. Teatr Lesbijski w Polsce (analiza)