TEATR RODZIEWICZWNA

17.05.2019 Premiera spektaklu Między ustami a brzegiem pucharu” w reżyserii Remigiusza Brzyka w Teatrze Zabłebia. Autorką sztuki i dramaturgii przedstawienia Martyna Wawrzyniak, która opowiada herstorię Marii Rodziewiczówy, wykorzystując jej dwie powieści: „Między ustami a brzegiem pucharu” i „Lato leśnych ludzi”. 

Twórcy_czynie podnoszą w spektaklu tematy polskości, twórczości, miłości, ale lesbijski charakter relacji między pisarką, a jej towarzyszkami nie jest eksponowany.

Kiedy główne postacie dramatu: Maria Rodziewiczówna (Ryszarda Bielicka-Celińska) ze swoimi ukochanymi: Jadwigą Skirmunttówną (Maria Bieńkowska) i Heleną Weychert (Beata Deutschman) „zjawiają się pierwszy raz na scenie, są ubrane tylko w bieliznę i nie szczędzą sobie czułości. Ta scena obiecuje dostęp do intymnego życia pisarki, ostatecznie jednak o relacjach łączących kobiety dowiadujemy się niewiele. Każda z nich ma swój monolog, ale mimo cytowania moich Homobiografii, kwestia lesbijskiej tożsamości praktycznie nie zostaje podjęta. Ostatecznie bohaterki są pokazane dość jednowymiarowo: Rodziewiczówna jest zdystansowana wobec różnych narracji o sobie, Skirmunttówna – ciepła i poświęcająca się, a Weychert zapomniana, wymazana z życiorysu sławnej pisarki.” (Krzysztof Tomasik. Czy Rodziedwiczówna muoże byc seksi?) 

***************

ODNOŚNIKI L*AW

KONTEKSTY & LINKI
TEATR  
Martyna Wawrzyniak, Między ustami a brzegiem pucharu, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia

Krzysztof Tomasik. Czy Rodziewiczówna może być seksi?

LITERATURA  
Butch polskiej literatury. O Marii Rodziewiczównie [w:] Krzysztof Tomasik. Homobiografie.
Pani na Hruszowej Jadwigi Skirmunttówny (pamiętnik)