FILM WICZYCA

11.04.1983 Premiera filmu Wilczyca w reżyserii Marka Piestraka, na podstawie scenariusza Jerzego Gierałtowskiego, autora literackiego pierwowzoru - opowiadania "Wadera". Obraz nietypowy w polskiej kinematografii, łączący dwa jej marginesy - „kino grozy" i „ kino lesbijskie”. Powiązanie demonizmu z pożądaniem lesbijskim to jeden z najpopularniejszych mariaży w kinie światowym, ale nie polskim. Tytułowa wilczyca to demonica, która „zagnieżdża się” w dwóch kobietach: Marii, żonie Kacpera Wosińskiego i hrabinie Julii, małżonce hrabiego Ludwika, właściciela Rosołowic (obie postacie gra Iwona Bielska).

film yes we are do

 

11.07.2010 Polska premiera filmu dokumentalnego "Yes, we are" ("Les-teśmy") w reżyserii Magdy Wystub, Polki mieszkającej w Niemczech. Pokaz odbył się podczas festiwalu POMADA.

To pierwszy dokument koncentrujący się wyłącznie na lesbijkach*_feministkach_kłirowych kobietach, ich życiu oraz bogatej, różnorodnej działalności. Jego bohaterkami są aktywistki i artaktywistki z Warszawy, Poznania i Krakowa..M.in. Roma Cieśla, Anna Laszuk, Agata Teustch, które zastanawiają się nad specyfiką życia w Polsce, opowiadają o zmianach społecznych w Polsce w latach 2008-2010.

film czy lucyna to dziewczyna

 

19.09.1934 Premiera filmu Czy Lucyna to dziewczyna? w reżyserii Juliusza Gardana. To pierwszy polski obraz, w którym kobieta przywdziewa męski strój. Bohaterka Lucyna Bortnowska (Jadwiga Smosarska), dumna i zadziorna właścicielka dyplomu inżynierskiego zdobytego w Paryżu, szuka pracy w "niekobiecym” fachu.

film 7 przystankw do nieba

 

We wrześniu 2003 r. miał premierę film Siedem przystanków na drodze do raju Ryszarda Nyczki. To poetycka, pełna subtelnych metafor herstoria pary - Małgosi i Marioli, które ruszają w podróż do słynącego z cudownych uzdrowień Sanktuarium w Świętej Górce. Bohaterki wędrują szlakiem starotestamentowych przypowieści, są świadkiniami zdarzeń ilustrujących siedem grzechów głównych, demaskatorkami religijnie ukonstytuowanych nadużyć, bywają spowiedniczkami, akuszerkami przemian, ale nie ma w nich nic z mentorstwa i protekcjonalnych zachowań katolickich księży.

film lpoetki

 

26.11.2016 Premiera filmu dokumentalnego L.Poetki w reżyserii Moniki Rak. Bohaterkami filmu są nieheteronormatywne poetki: A.E.Frank (Agnieszka Eunika Frankowska), Agnieszka Anna Grzelczak, Ilona Ewa Urban. Dokument jest filmową impresją, intymnym spotkaniem  zanurzonym w atmosferze miasta, w jakim żyją.

film krakowskie potwory

 

18.03.2022 Premiera serialu Krakowskie potwory Katarzyny Adamik i Olgi Chajdas. Fabuła opiera się na mitologii słowiańskiej i legendach dawnego Krakowa. Protagonistka opowieścijest osobą biseksualną. 

film najpiekniejsze fajerwerki

 

26.01.2018 Premiera krótkometrażowego filmu fabularnego Najpiękniejsze fajerwerki ever w reżyserii Aleksandry Trepińskiej. Film opowiada o jednym dniu trójki młodych bohaterów, którzy w wyniku konfliktu zbrojnego w ich kraju, zmieniają swoje plany na przyszłość. Film z wątkiem relacji lesbijskiej.

film magdalena

 

07.01.2022 Premiera filmu Magdalena na podstawie scenariusza i w reżyserii Filipa Gieldona. "Tytułowa bohaterka Magdalena (Magdalena Żak) to młoda, samotna matka, która w ciągu dnia stara się wychować córkę, a nocami zostać didżejką. Bohaterka jest osobą krzyżowo wykluczoną: nieheteronormatywną z dysfunkcją mowy i słuchu. 

film alter ego

 

18.02.2012 Premiera filmowego reportażu Alter ego Natalii Tepper i Asi Meuś poświęconego polskim drag kingom. Dzięki produkcji Stowarzyszenia Na Recz Kultury Różnorodności "Bez!miar" mamy okazję przyjrzeć się mniej popularnej formie crossdressingu.

Jak mówi jeden z performerów: "Dajcie mi pół godziny w przebieralni i za pół godziny wyjdzie facet". 

film mniejszosc w

 

07.10.2012. Premiera krótkometrażowego dokumentu "Mniejszość w mniejszości" w reżyserii Martyny Jąder. Inicjatorkami projektu były Agnieszka Barszcz i Agnieszka Wiciak, członkinie organizacji "Wiara i Tęcza ", zrzeszającej chrześcijan_ki społeczności LGBTQ+. Dokument – jak czytamy w opisie – „miał przybliżyć lesbijkom świat tradycyjnej duchowości, bez fanatycznych i seksistowskich naleciałości, ze szczególnym naciskiem na osobistą relację z Bogiem”.