4.05.2022 Premiera filmu dokumentalnego Boylesque. "Już flirtuje ze śmiercią, ale wciąż szuka miłości życia – queerowy performer Lulla La Polaca przekroczył osiemdziesiątkę i wciąż chce tańczyć, bawić się, kochać. Ale młodzieńczej duszy opór stawia słabnące, starzejące się ciało. Jak to jest: pragnąć tego, za czym już się nie nadąża? Tęsknić za miłością, mając tak mało czasu na jej spełnienie? Obcy w plemieniu emerytów i rozkwitający wśród młodych, którzy jednak zawsze zostawiają go w tyle; Lulla nigdzie nie przynależy".
03.06.2014 Premiera dokumentu „Lesbork” w reżyserii Dominiki Kaliny. Film jest zapisem wyjazdu kilku kobiet nieheteronormatywnych, które wspólnie działają w jednej z tęczowych polskich organizacji i wspólnie chcą spędzić czas. W sposób wyjątkowo niewyretuszowany reżyserka pokazuje lesbijki* poza wyobrażeniem normatywnej atrakcyjności kobiet, na tymczasowej surwialowej maleńkiej wysepce – w wyimaginowanym Lesborku, na jeden weekend przemianowanym z Lęborka.
20.05.1969 Premiera filmu Gra w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, który stworzył kameralny dramat psychologiczny o konflikcie między małżonkami, którzy wzajemnie się prowokują, szachują i ranią. Miłość, nienawiść, zazdrość, obojętność mieszają się jak w tyglu ujawniają kryzys w związku Kryzys to okazja do podsumowań i autorefleksji. Małgorzata (Lucyna Winnicka) stawia sobie podstawowe pytania egzystencjalne i szuka odpowiedzi w różnych sytuacjach czy w rozmowach, na przykład z przyjaciółką (Anna Łubieńska). Spotkanie przyjaciółek wiele mówi o bohaterce i również jest rodzajem gry.
15.04.2005 miała miejsce polska premiera filmu Lato miłości w reżyserii Pawła Pawlikowskiego, który wraz z Michaelem Wynnem napisał również scenariusz, na podstawie znakomitej powieści Hellen Cross. Film wpisuje się w opowieść o eksperymentujących nastoletnich dziewczynach, które w duecie mają moc kreacji i demaskacji. Balansują na granicy marzenia i koszmaru. Rozszczelniają patriarchalne normy w duchu lesbijskiego kontinuum. Nawet jeśli to rozszczelnienie trwa chwilę, może zmienić bohaterki i naruszyć status quo. Czy to się udaje? Czy rzeczywiście coś zmienia?
18.10.1987 Premiera serialu Zmiennicy, którego bohaterkami są peerelowski absurd i przebieranka płciowa. Katarzyna Piórecka (Ewa Błaszczyk) musi założyć męskie ciuchy, by móc zarobić na życie.
Katarzyna nie pasuje ani do tradycyjnego modelu kobiety, ani do rzeczywistości Polski Ludowej. To singielka – krótko obcięta, bez makijażu, rozsądna, z „niekobiecymi” zainteresowaniami motoryzacyjnymi. Słyszy na przykład: “Reprezentuje Pani typowo kobiecą logikę myślenia, to znaczy logikę myślenia wybiórczego. Trzeba patrzeć na okrągło”.
19.02.1991 Premiera filmu Femina w reżyserii Piotra Szulkina według scenariusza Krystyny Kofty, na podstawie własnej powieści "Pawilon małych drapieżców".
Bohaterką filmu jest Bogna (Hanna Dunowska), trzydziestoletnia kobieta, która wraca do rodzinnej miejscowości na pogrzeb matki. Powrót jest podróżą w czasie, podczas której odżywają wspomnienia z niezbyt szczęśliwego dzieciństwa, które zdominowały dwie przemocowe figury: matka-dewotka i Stalin.
Wydaje się jednak, że wyzwanie stanowi nie sowiecki satrapa, a matka. To ona i relacje z kobietami są najważniejszymi punktami w procesie oczyszczania przeszłości Bogny. Popadając ze skrajości w skrajność, bohaterka próbuje "innego" życia przede wszystkim w sferze seksualnej. Wprawdzie tafia do łóżka kolegi z pracy, ale w sposób szczególny odkrywa swoje homoerotyczne fascynacje.
21.01.1933 Premiera komedii Romeo i Julcia w reżyserii Jana Nowiny-Przybylskiego. To jeden z przedwojennych filmów wykorzystujących zasadę qui pro quo, i jeden z kilku obrazów, w których Adolf Dymsza wciela się w kobiecą postać. Tym razem komik „zmienia się” w ekscentryczną Amerykankę.
31.05.1940 Premiera komedii Sportowiec mimo woli w reżyserii Mieczysława Krawicza odbył się w trudnym czasie – w pierwszym roku II wojny światowej. Akcja jednego z ostatnich filmów II Rzeczpospolitej rozgrywa się w trójkącie: sławny kanadyjski hokeista Jerzy Piątek (Aleksander Żabczyński) i sprytny i zaradny fryzjer Dodek Czwartek (Adolf Dymsza) oraz piękna Lili (Ina Benita), która staje się przyczyną qui pro quo, zabawnych nieporozumień i humorystycznych zapętleń intrygi. Obu panom przyjdzie ponosić konsekwencje ich ryzykownej decyzji.
22.04.1973 Premiera kultowej komedii Poszukiwany, poszukiwana w reżyserii Stanisława Barei, który wraz z Jackiem Fedorowiczem napisał scenariusz filmu, wykorzystujący jeden z najbardziej znanych gagów sztuki filmowej i teatralnej – płciowe qui pro quo.
Jesteśmy świadkiniami_ami perypetii muzealnika Stanisława Marii Rochowicza (Wojciech Pokora), który “zmienia się” w Marysię. Kobiece przebranie to kamuflaż, który pozwala bohaterowi uniknąć konsekwencji podejrzenia o kradzież obrazu. Rochowicz postanawia, że na czas jakiś ukryje się, by stworzyć kopię skradzionego obrazu. Wciela się w gospodynię domową do wynajęcia. Zagadką pozostaje, dlaczego bohater wybrał akurat tę profesję? Po pierwsze nie tak znowu popularną w czasach PRLu, po drugie niemieszczącą się w socjalistycznym światopoglądzie.
7-12.06.2022 Odbył się pierwszy Post Pxrn Festivel Warsaw - Body, Art, Society. Kolektywna inicjatywa Romana Gutka, Agi Szreder i Rafała Żwirka. „PPFFW to inkluzywny festiwal filmowy prezentujący artystyczne strategie wizualne z obszaru seksualności, sztuki i polityki filtrowane językiem współczesnej, etycznej, queerowej i feministycznej post-pornografii. Opresja, biowładza, cenzura ale także przyjemność, wolność i radość”.
Strona 2 z 4